Sociálna rehabilitácia
Sociálna rehabilitácia je odborná činnosť na podporu samostatnosti, nezávislosti, sebestačnosti fyzickej osoby rozvojom a nácvikom zručnosti alebo aktivizovaním schopnosti a posilňovaním návykov pri sebaobsluhe, pri úkonoch starostlivosti o domácnosť a pri základných sociálnych aktivitách.
Cieľom sociálnej rehabilitácie je rozvoj:
- samostatnosti, nezávislosti, sebestačnosti, návykov pri sebaobsluhe (obliekanie, vyzliekanie, umývanie zubov, ustieľanie postele, jedenie, používanie kompenzačných pomôcok a pod.)
- základných sociálnych zručnosti prijímateľa : nadviazať rozhovor, vyjadriť svoj názor, vedieť počúvať iných, vedieť požiadať o pomoc, vedieť využívať informácie, vedieť sa rozhodnúť čo chcem (ako chcem tráviť voľný čas); naučiť klienta poznávať hodnotu peňazí, nakupovať, zabezpečovať si niektoré potreby sám, cestovať, a pod.
- komunikačných zručnosti : naučiť prijímateľa hovoriť k veci, obsahovo zrozumiteľne, pragmaticky, vytvoriť primeraný očný kontakt, ovládnuť nevhodné prejavy verbálnej i neverbálnej komunikácie
Metódy a formy sociálnej rehabilitácie
- komunikácia v skupine – prijímateľ ma možnosť naučiť sa vyjadriť svoj názor, spokojnosť alebo nespokojnosť v jemu známej komunite (pocit bezpečia) Takáto komunikácia pomáha prijímateľovi zlepšovať jeho komunikačné schopnosti, ktoré sú vplyvom postihnutia zhoršené.
- nacvičovanie, opakovanie – prijímateľ sa neustálym opakovaním v rámci svojich možnosti učí byť samostatným (nakupovanie, cestovanie prostriedkami hromadnej dopravy, telefonovanie, niektoré úkony sebaobsluhy a pod.).
- Formy sociálnej rehabilitácie – skupinové a individuálne.
Cieľom činností, ktoré spadajú pod sociálnu rehabilitáciu je upriamiť pozornosť na prijímateľa sociálnych služieb /delej len PSS/. Trvalo sa zameriavať na vytváranie pozitívneho a motivujúceho prostredia, aktivizujúceho k posilneniu sebestačnosti a ľudskej dôstojnosti, zabraňovať sociálnemu vylúčeniu a podporovať začleneniu do spoločnosti.
Oblasti sociálnej rehabilitácie:
- rozvoj pracovných zručností zameraný na zachovanie, obnovu a rozvoj schopností viesť plnohodnotný život a podporu začlenenia sa do spoločnosti,
- výchovno vzdelávacia činnosť, zameraná na priebežné vzdelávanie v oblastiach vedy, literatúry, informačných techoógií, prostredníctvom kníh, televízie, besied a prednášok,
- hudobno pohybová činnosť, približujúca elementárne základy pohybovej kultúry a rytmiky, spevácke zručnosti. Zvyšovanie pohybovej aktivity PSS, s využívaním prvkov muzikoterapie. Upevňovanie pozitívneho vzťahu k hudbe, pohyb podľa rytmu,
- výtvarná činnosť, práca s rôznorodým grafickým materiálom, práca s papierom, pri ktorej sa rozvíja jemná motorika PSS, ich fantázia a kreativita. Stimulovanie k výtvarnej činnosti pri práci s rôznorodým grafickým materiálom,
- záujmová činnosť: literárne aktivity, nácvik vystúpení, športové aktivity - prechádzky, prispôsobený šport, relaxačný telocvik, návštevy lokálnych podujatí, rekreačné pobyty v prírode, organizovaním a účasťou na sociointegratívnych akciách s tematickým zameraním (Karneval, Mikuláš, Vianoce, Záhradné párty, kultúrne predstavenia, besedy, zabezpečenie duchovných potrieb, prezentácie prác a činností klientov mimo zariadenia.
Prosociálne správanie sa prehlbuje formou pravidelných komunít kde sa pozornosť sústredí na:
- Posilňovanie pozitívnych medziľudských vzťahov
- Rozvoj sociálnej komunikácie
- Schopnosť chápať a akceptovať druhého
- Pozitívne hodnotenie a empatia
- Asertívne správanie
Pôsobenie v rámci pracovnej a záujmovej činnosti je tvorené pripraveným prostredím – s podnetmi povzbudzujúcimi aktivity PSS a pripraveným odborným personálom, ktorý disponuje odbornými znalosťami, nedirektívnymi metódami, schopnosťou pripraviť úlohy tak, aby ich PSS zvládol sám, chápe potreby PSS a vytvára pre neho vhodné podmienky.